loading

طرح شاخص مدیران خرید (PMI)- اردیبهشت ۱۴۰۳


روند شامخ کل اقتصاد در اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان میدهد که سطح فعالیت های اقتصادی در این ماه نسبت به ماه فروردین، پس از حذف اثر فصلی، به طور نسبی بهبودی اندک داشته است. شاخص مدیران خرید بخش صنعت در این ماه، بعد از حذف اثر فصلی، نشان میدهد که وضعیت کلی بخش صنعت نسبت به ماه فروردین بهبود یافته است و اغلب فعالیت های بخش صنعت نسبت به ماه قبل شرایط بهتری را تجربه کرده اند. با این وجود، عدم تخصیص ارز به مواد اولیه و قوانین جدید در خصوص ثبت سفارش واردات میتواند در ماه های پیشرو، دسترسی به مواد اولیه را محدود کند و به طور جدی روند بهبود وضعیت اقتصادی و خصوصا وضعیت بخش صنعت را تحت تأثیر قرار دهد.

گزارش دوره پنجاه و ششم طرح شاخص مدیران خرید (شامخ) کل اقتصاد – اردیبهشت ۱۴۰۳

  • شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در اردیبهشت ،۱۴۰۳ معادل ۵۵/۹ محاسبه شده است. این شاخص نشان میدهد که سطح فعالیت های اقتصادی در این ماه نسبت به ماه فروردین، به طور مطلق، افزایش یافته است. با این وجود، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، این شاخص برای ماه اردیبهشت معادل ۵۰/۷ برآورد شده است که بیانگر بهبود اندک اقتصاد کشور نسبت به ماه قبل است.
  • شاخص “میزان تولید محصول یا ارائه خدمات” در ماه اردیبهشت معادل ۵۷/۷ محاسبه شده که با حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل ۵۰/۴ برآورد شده است. این شاخص نشان میدهد که میزان تولید کالاها و خدمات در این ماه نسبت به فروردین، با حذف اثر فصلی، به میزان قابل توجهی کمتر از عدد تعدیل نشده است و با وجود اتمام تعطیلات در شرکت ها، فعالیت ها اکثر آنها مشابه ماه قبل بوده است.
  • شاخص “میزان سفارشات جدید مشتریان” در اردیبهشت، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل ۴۶/۸ برآورد شده است که موید کاهش نسبی تقاضا در مقایسه با فروردین است.
  • شاخص “موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده”در اردیبهشت ماه، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل ۴۷/۵ برآورد شده است که موید کاهش موجودی مواد اولیه نسبت به فروردین است.
  • شاخص”میزان فروش کالاها یا خدمات”در این ماه، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، معادل ۴۸/۹ برآورد شده است، که بیانگر کاهش قابل توجه فروش (۵۳/۶) نسبت به فروردین است.

 

گزارش دوره شصت و هشتم طرح شاخص مدیران خرید (شامخ) بخش صنعت- اردیبهشت ۱۴۰۳

  • شاخص مدیران خرید بخش صنعت در اردیبهشت ۱۴۰۳ معادل ۶۴/۷ محاسبه شده است. بعد از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، این شاخص برای ماه اردیبهشت معادل ۵۲/۲ برآورد شده است که بیانگر بهبود وضعیت کلی بخش صنعت نسبت به ماه فروردین است.
  • شاخص “میزان سفارشات جدید مشتریان” در ماه اردیبهشت معادل ۶۶/۲ محاسبه شده که پس از تعدیل فصلی، معادل ۵۰/۲ برآورد شده است. بر این اساس تقاضای مشتریان در این ماه تقریبا مشابه فروردین ماه بوده است.
  • شاخص “موجودی مواد اولیه” در اردیبهشت ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل ۴۶/۵ برآورد شده است و با شدت بیشتری نسبت به فروردین کاهش داشته است.
  • شاخص “موجودی محصول نهایی در انبار”در اردیبهشت ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل ۵۳/۲ برآورد شده است که بیانگر افزایش در موجودی انبار نسبت به فروردین ماه است.
  • شاخص “میزان صادرات کالا” در اردیبهشت، پس از حذف اثر فصلی، معادل ۴۸/۸ برآورد شده است که بیانگر ادامه روند کاهشی صادرات کالا است.

 

ضمیمه

لینک کوتاه مطلب:https://bndccim.com/?p=18058

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *