loading

طرح شاخص مدیران خرید (PMI)- خرداد ۱۴۰۳

روند شامخ کل اقتصاد در خرداد، پس از حذف اثرات فصلی، نشان میدهد که میزان فعالیت های کسب وکارها در کل اقتصاد نسبت به اردیبهشت، کاهش داشته است. قطعی برق روزانه به ویژه در بخش صنعت و مشکلات زنجیره تأمین مواد اولیه و همچنین کاهش تقاضای مشتریان داخلی به دلیل نوسانات قیمتی و نااطمینانی در خصوص نتیجه انتخابات، میزان فعالیت کسب وکارها را با کاهش قابل توجهی روبرو کرده است. در خصوص اختلال در زنجیره تأمین مواد اولیه طبق پیشبینی ماه گذشته، سیاست جدید وزارت صمت در خصوص سامانه جامع تجارت و ثبت سفارشات مواداولیه شرکت ها را با موانعی روبرو کرده است و از طرفی عدم تخصیص ارز و مشکلات ترخیص کالا مرتبط با بانک مرکزی و گمرگ نیز بر مشکلات تأمین مواد اولیه افزوده است. در همین حال به دلیل برگزاری انتخابات و نااطمینانی در مورد تصمیمات و سیاست های دولت آتی، تقاضای مشتریان به دلیل نگرانی نسبت به آینده، افت کرده است.

گزارش دوره پنجاه و هفتم طرح شاخص مدیران خرید (شامخ) کل اقتصاد – خرداد ۱۴۰۳

  • شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در خرداد ۱۴۰۳ معادل ۴۵/۱ محاسبه شده است. این شاخص نشان میدهد که سطح فعالیت های اقتصادی در این ماه نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است و همچنین براساس نتایج پس از تعدیل فصلی، این شاخص برای خرداد معادل ۴۴/۹ برآورد شده است که برای دومین ماه پیاپی کاهشی است و در سری تعدیل شده به پایینترین حد ۴۴ ماه گذشته کاهش پیدا کرده است که بیانگر نامناسب بودن شرایط کسب وکارهای کشور در خرداد ماه است.
  • شاخص “میزان تولید محصول یا ارائه خدمات” پس از حذف اثر فصلی، ۴۰/۷ بدست آمده که برای دومین ماه پیاپی کاهشی است و کمترین میزان را در سری تعدیل شده طی ۵۷ دوره به ثبت رسانده است.
  • شاخص “میزان سفارشات جدید مشتریان” در خرداد، پس از حذف اثر فصلی، معادل ۴۲/۱ برآورد شده است که موید کاهش نرخ کاهش تقاضا نسبت به اردیبهشت است و کمترین میزان ۳۵ ماهه خود را به ثبت رسانده است.
  • شاخص “موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده” در خرداد ماه، معادل ۴۵/۶ برآورد شده است و برای چهارمین ماه پیاپی کاهشی است و کمترین میزان ۱۶ماه اخیر از بهمن ۱۴۰۱ را ثبت کرده است.
  • شاخص “میزان صادرات کالاها یا خدمات” در خرداد ماه، پس از حذف اثر فصلی (تعدیل فصلی)، ۴۳/۲ برآورد شده است که برای دومین ماه پیاپی کاهشی است و کمترین میزان ۳۷ ماهه از اردیبهشت ۱۴۰۰را به ثبت رسانده است.
  • شاخص”میزان فروش کالاها یا خدمات” در خرداد ماه، ۴۳/۷ برای دومین ماه پیاپی کاهشی است و به کمترین مقدار ۲۰ماهه کاهش یافته است.

گزارش دوره شصت و نهم طرح شاخص مدیران خرید (شامخ) بخش صنعت- خرداد ۱۴۰۳

  • شاخص مدیران خرید بخش صنعت در خرداد ،۱۴۰۳ معادل ۴۹/۸ محاسبه شده است. بعد از تعدیل فصلی، این شاخص برای خرداد معادل ۴۶/۳ برآورد شده است که بیانگر کاهش در وضعیت کل بخش صنعت نسبت به اردیبهشت است به طوریکه در سری ۵۷ دوره ای تعدیل شده سومین کمترین مقدار را ثبت کرده و طی ۳۵ ماه اخیر کمترین مقدار بوده است.
  • شاخص “مقدار تولید محصولات” پس از تعدیل فصلی ۴۵/۴ برآورد شده است و کمترین مقدار ۱۷ماهه از دی ۱۴۰۱ را ثبت کرده است.
  • شاخص”میزان سفارشات جدید مشتریان” در ماه خرداد پس از تعدیل فصلی، معادل،۴۲/۲ برآورد شده است و کمترین مقدار ۲۸ ماهه اخیر را به ثبت رسانده است.
  • شاخص “موجودی مواد اولیه” در خرداد ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل ۴۳/۸ برآورد شده است و برای چهارمین ماه پیاپی کاهشی بوده و کمترین مقدار در ۱۶ماهه اخیر را به ثبت رسانده است.
  • شاخص “موجودی محصول نهایی در انبار” در خرداد ماه، پس از تعدیل فصلی، معادل ۴۹/۴ برآورد شده است که بیانگر کاهش در موجودی انبار به کمترین مقدار ۱۶ ماهه اخیر است.
  • شاخص “میزان فروش محصولات” در خرداد، پس از حذف اثر فصلی، معادل ۴۰/۸ برآورد شده است و برای چهارمین ماه متوالی کمتر از محدوده مرزی ۵۰ قرار گرفته است. این شاخص با شدت بیشتری در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته و در سری تعدیل شده ۶۹ دوره در صنعت، سومین کمترین مقدار را داشته و کمترین مقدار ۳۵ ماهه را نیز ثبت کرده است. میزان فروش در این ماه در همه رشته فعالیت های صنعت با کاهش زیادی روبرو بوده است.

 

ضمیمه

لینک کوتاه مطلب:https://bndccim.com/?p=18062

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *