loading

کشورهای اروپایی متقاضی محصولات بومی هرمزگان هستند


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: با توجه به کیفیت محصولات بومی استان هرمزگان، کشورهای اروپایی اکثرا متقاضیان محصولات استان هستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بندرعباس، محمدامین صباغی زاده در حاشیه پنجمین نمایشگاه تخصصی خرما که با حضور رییس،  هیات مدیره و  دبیر کل اتاق مشترک ایران و عمان، ریاست اتاق بازرگانی بندرعباس، عضو هیات مدیره اتاق قطر بازرگانی و هیات همراه، مشاور وزیر جهاد کشاورزی  و فعالان اقتصادی همراه بود اظهار داشت: خرما یکی از محصولات عمده کشاورزی استان‌های جنوبی، جنوب‌ شرقی و غربی کشور است که سالانه درآمد قابل‌توجهی از فروش داخلی و صادرات آن به دست می‌آید و برآوردهای موجود نشان می‌دهد ‌که خرما یکی از محصولات بسیار مهم صادراتی کشور است.

وی افزود: استان هرمزگان از پتانسیل و جایگاه خاصی در تولید خرما برخوردار است به گونه‌‌ای که بر اساس اظهار رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، این استان پنج ماه از سال را به برداشت خرما می‌پردازد.

صباغی زاده با اشاره به ارقام خرمان در هرمزگان بیان داشت: خرمای پیارم یکی از ارقام خاص خرما در حاجی آباد هرمزگان است که ثبت برند جهانی شده و برای بیماران دیابتی کاملا بی ضرر است.

وی بیان داشت: خرمای این استان به کشورهای مختلفی ازجمله آمریکا، استرالیا، کانادا، روسیه، کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: تمام تلاش اتاق بازرگانی و تشکل های مربوط به اتاق رفع موانع صادراتی و گسترش آن است و ارتقا جایگاه محصولات هرمزگان در بازارهای اروپایی یکی از بزرگترین اهداف ما در اتاق است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان تولید خرما در ۱۰ سال گذشته در جهان ۱۸ درصد و در ایران ۲۱ درصد رشد داشته است.

اسکندر زند اظهار داشت: سطح زیر کشت خرمای جهان هم در مدت یاد شده ۱۰ درصد و در ایران پنج درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: عملکرد تولید خرما (تن در هکتار) هم در مدت یاد شده در جهان ۶ و ۲ دهم درصد و در ایران ۱۲ درصد است که این آمار و ارقام نشان دهنده حرکت خرماکاران به سمت کیفی شدن تولید است.

زند اضافه کرد: با توجه به این شاخص ها روند رشد تولید خرمای کشور نسبت به جهان امیدوار کننده است و فعالان خرمای کشور هم به دنبال اتفاق های خوب و ارقام جدید صادراتی هستند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: صنعت خرما با توجه به اشتغال زایی که دارد برای امنیت و اشتغال و درآمد زایی کشور حایز اهمیت است.

هرمزگان سالیانه ۱۴۰ هزار تن برداشت خرما دارد

رییس انجمن خرما بندرعباس با بیان اینکه هرمزگان ۳۸ هزار هکتار باغات خرمان دارد، گفت: ۱۴۰ هزار تن خرما از این میزان سطح زیر کشت برداشت می شود که قابل توجه است.

ابراهیم پورحیدری در حاشیه پنجمین نمایشگاه تخصصی خرما در محل دائمی نمایشگاه های بندرعباس اظهار داشت: این گام نیک حاصل تلاش و همبستگی صمیمانه فعالان اقتصادی در عرصه معرفی توانمندی های کالاهای صادراتی غیرنفتی است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی تحریم های ناجوانمردانه دشمن بیگانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در رشد اقتصادی  ارزآوری و ایجاد اشتغال امری ضروری به شمار می رود.

پوری حیدری ادامه داد: هرمزگان با میزان ۱۴۰ هزار تن برداشت سالیانه خرما و هزاران تن صادرات ارزشی معادل ۴۵ میلیون دلار ارزآوری دارد که از طریق بنادر استان به کشورهای هدف صادر می شود.

وی تصریح کرد: خرمای پیارم بهترین نوع خرمای استان هرمزگان است که ثبت برند جهانی شده و از لحاظ کیفیت مقام اول جهان را به خود اختصاص داده است که باید بکوشیم جایگا این محصول را در بازارهای اروپایی تقویت کنیم.

لینک کوتاه مطلب:https://bndccim.com/?p=395

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *