loading

گزارش تکمیلی نشست آنلاین اتاق بازرگانی بندرعباس با اتاق بازرگانی بین المللی نینگبو-چین


نشست آنلاین اتاق بازرگانی بندرعباس با رییس اتاق بازرگانی بین المللی نینگبو- چین روز گذشته در حالی برگزار شد که اتاق بازرگانی بندرعباس چندی پیش نشستی با اتاق بازرگانی هرات به صورت آنلاین با هدف معرفی ظرفیت های استان هرمزگان در ابعاد تجاری برگزار کرد که این نشست دستاوردهای بسیار خوبی برای استان هرمزگان در حوزه بین المللی به همراه داشت و نشست روز گذشته با رییس اتاق بازرگانی بین المللی نینگبو چین نشان می دهد این اتاق در حال تقویت جایگاه خود در ابعاد بین المللی با کشورهای رو به توسعه است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بندرعباس، محمدرضا صفا رییس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در این نشست گفت: کمتر کشوری پیدا می شود که با موقعیت ها و ظرفیت های تجاری استان هرمزگان آشنا نباشد.

وی اظهار داشت: هرمزگان یکی از مهمترین و راهبردی ترین مناطق ایران می باشد که از ظرفیت های بالایی در حوزه های مختلف از جمله صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و تجارت برخوردار است و با توجه به چهار فصل بودن در زمینه تولیدات متنوعی از جمله محصولات باغی و کشاورزی به یکی از مناطق مهم ایران در این زمینه تبدیل شده و علاوه بر تأمین نیازهای استان و سایر مناطق، در زمینه صادرات به کشورهای منطقه و اروپایی نیز از شهرت خاصی برخوردار است.

صفا افزود: با توجه به اینکه استان هرمزگان یکی از قطب های مهم اقتصادی کشور به حساب می آید ما خواهان گسترش بیش از پیش تعاملات اتاق بازرگانی بندرعباس در عرصه های منطقه ای و فرا منطقه ای هستیم.

وی ادامه داد: موقعیتی که هرمزگان از نظر استراتژیک دارد باعث حمل کالا به سمت آسیا میانه و جنوب شرق شده است.

صفا تاکید کرد: با استقبال از همکاری های مشترک با فعالان اقتصادی نینگبو چین و گسترش مراودات تجاری، امیدواریم با برگزاری نشست های مشترک و شرکت در نمایشگاه های اقتصادی بتوانیم زمینه همکاری های مشترک را فراهم نماییم.

این مسوول همچنین با قدردانی ویژه از حمایت ها و پیگیری های آقای شعبان رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در بندرعباس، بیان داشت: بدون شک ایجاد روابط بین المللی نیاز به رایزنی ها و حمایت های گسترده ای دارد که جا دارد از تمام مسوولانی که در این مسیر حامی اتاق بازرگانی بندرعباس بودند از جمله جناب آقای پرواز سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای چین، حریری رییس اتاق مشترک ایران و چین، ستاروند کارشناس اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در شانگهای چین و تما دست اندرکاران تشکر و قدردانی نمایم.

برنامه های پیش روی صنعت آبزیان در استان، اقتصاد را متحول می سازد

در ادامه این نشست نیز رییس اتحادیه آبزیان استان هرمزگان بیان داشت: برنامه های آینده این صنعت، تولید ۲۰۰ هزار تن میگوی پرورشی گونه وانامی، ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس در دریا گونه باراموندی( سیبس آسیایی) و سیبریم و پرورش ماهی خاویاری در خشکی داریم و میگوی استان هرمزگان به لحاظ ارگانیک بودن و عدم استفاده از دارو و مواد شیمیایی از خوش طعم ترین میگوی تولید شده در کشور است و همچنین این استان زمینه تولید صدف و جلبک را نیز دارا می باشد.

وی اضافه کرد: همچنین ۸۰ درصد انواع آبزیان پرورشی استان به لحاظ سود آوری و بالا بردن توان ارزی با ارزشی بیش از ۰۰۰/۵۰۰/۶۲ میلیون دلار در سال و با هدف افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور از ۱۰ کیلو گرم به ۱۸ کیلو گرم یعنی برابر متوسط سرانه جهانی و نصف متوسط کشورهای توسعه یافته که حدود ۲۷ کیلو گرم می باشد.

بازرگان افزود: از هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در زمینه پرورش آبزیان استقبال می‌کنیم و امیدواریم در نشست‌های آینده بتوانیم با کشور چین نیز همکاری مناسبی در زمینه آبزیان داشته باشیم.

وی بیان داشت: استان هرمزگان درحال حاضر با هشت هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی پرورش میگو درحال بهره برداری و تولید نزدیک به ۳۰ هزار تن میگوی پرورشی نزدیک به ارگانیک به صورت پرورش گسترده، به عنوان بزرگترین پرورش دهنده میگوی درایران مطرح است.

رییس اتحادیه آبزیان هرمزگان اظهارداشت: هم اکنون هشت هزار هکتار اراضی پرورش میگو در این استان در دست ساخت است که بزودی به مرحله بهره برداری خواهد رسید و در آینده نزدیک تولید ما به ۴۵ هزار تن درسال خواهدرسید.

رئیس اتاق بازرگانی بین المللی چین در این نشست اظهار داشت: استان نینگبو که در امتداد ساحل چین شرقی و بال جنوبی رود دلتای یانگ تسه واقع شده است.

وی اضافه کرد: در پایان سال ۲۰۱۹، این شهر هشت میلیون و ۵۴۲ هزار نفر جمعیت داشت و تولید ناخالص داخلی منطقه ای آن به ۱۱ هزار و ۹۸۵ تریلیون RMB رسید. نینگبو شهری بندری با سابقه طولانی و افراد برجسته بسیار است. این به عنوان یادبود زنده یاد جاده ابریشم باستان نامگذاری شده است. بندر نینگبو-ژوشان در حمل و نقل بار و کانتینر در رتبه های برتر قرار دارد و به عنوان یک مرکز اصلی در افتتاح چین و تجارت بین المللی نقش دارد. نینگبو از شهرت “یک شهر فرهنگ و دروازه ای به جهان” برخوردار است.

گوانجینگ جو تاکید کرد: استان نینگبو همچنین سابقه طولانی در تجارت با ایران دارد. از ۱۵۰۰ سال پیش، مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو طرف آغاز شد. در سالهای اخیر ، مبادلات بیشتر و مکرر شده است.

وی تصریح کرد: در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰ ، صادرات و واردات بین نینگبو و ایران به یک میلیارد و ۸۸ میلیون دلار رسیده است که ۳۲۱ میلیون دلار آن صادرات به ایران و ۷۶۷ میلیون دلار صادرات آن از ایران است. تا پایان سپتامبر سال جاری میلادی ، تعداد ۴۹ پروژه ایران تصویب شده است. سرمایه گذاری خارجی قراردادی به ۱۱ میلیون و ۶۴ هزار دلار و سرمایه گذاری خارجی واقع شده به چهار میلیون و ۱۵ هزار دلار رسیده است. هفت شرکت و سازمان نینگبو وجود داشته است که در ایران تأیید شده اند و سرمایه گذاری از چین را به ارزش یک میلیون و سه هزار دلار ثبت کرده اند.

رئیس شورای ارتقاء تجارت بین المللی چین کمیته نینگبو اظهار کرد: شورای ارتقا تجارت بین المللی چین –نینگبو به عنوان یک شعبه محلی از CCPIT، پل ارتباطی برای اتصال اتاق های بازرگانی و شرکت ها در داخل و خارج از کشور است. تاکنون CCPIT نینگبو با بیش از ۱۰۰ اتاق بازرگانی در خارج از کشور همکاری ایجاد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی بین المللی چین –نینگبو اظهار کرد: CCPIT نینگبو تجارت را از طریق مبادلات با اتاق بازرگانی، بازدید پرسنل، مذاکرات و مبادلات اقتصادی و بازرگانی و همچنین برگزاری و مشارکت در انواع نمایشگاه ها توسعه می دهد. همچنین اطلاعات خارجی در مورد اقتصادی و بازرگانی را در اختیار شرکت های بازرگانی خارجی قرار می دهد و در حل اختلافات در تجارت بین المللی به شرکت های نینگبو کمک می کند.

وی اضافه کرد: سومین نمایشگاه بین المللی واردات چین که چندی پیش پایان یافت، مطمئناً فرصتهای تجاری را برای کشورهای ابتکار کمربند و جاده مانند ایران فراهم می کند. CCPIT نینگبو برای پیشبرد بیشتر توسعه تجارت دو طرف ما نقش های فعال تری را بازی خواهد کرد.

رییس اتاق مشترک ایران و چین نیز ضمن قدردانی از برگزاری این نشست آنلاین گفت: اتاق ایران و چین به عنوان متولی رسمی بخشی خصوصی ایران در ارتباط با کشور پروژه‌ای تحت عنوان «توسعه ملی صادرات» به کشور چین را درنظر دارد که امیدواریم در صورت برقراری امکان رفت وآمدها در سال ۲۰۲۱ شروع به کارکند.

مجیدرضا حریری افزود: این پروژه براساس ظرفیت‌های شهرها و استان‌های مختلف ایران و چین طراحی شده و اساس آن را آنچه که بین ایران و چین براساس یک روابط بلندمدت درحال طراحی است، گذاشتیم.

وی بیان داشت: معتقدم که آینده تجارت دنیا در اختیار چین است و کشورهایی که در دنیا همکار و هم پیمان چین برای تجارت آزاد و حق انحصارات و سلطه گری که تاکنون بر اقتصاد دنیا توسط آمریکا بوده، برطرف می‌شود و چین به عنوان مظهر سیاست‌های تجاری آزاد می‌تواند همکار خوبی برای ایران باشد.

رییس اتاق مشترک ایران و چین اظهارداشت: براساس توافقی که درسفر سال ۲۰۱۶ رییس جمهوری چین به ایران مقررشد، منطقه جاسک هرمزگان به عنوان یکی از نقاط مهم بین ۲ کشور توافقنامه آن امضا شده و آماده همکاری هستیم.

حریری گفت: همچین بندرعباس مرکز استان هرمزگان این ظرفیت را دارد که در حوزه همکاری‌های بندری و تجاری از طریق دریایی به عنوان ایستگاه‌های جاده ابریشم دریایی از آن استفاده کنیم که مذاکرات آن برای روابط بلندمدت در ماه‌های آینده بین ایران و چین صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم باتوجه به قرارداد ایجاد شهرک صنعتی در بندرجاسک هرمزگان که بین ایران و چین طراحی شده، بتوانیم در آینده بسیار نزدیک ارتباط اجرایی این شهرک صنعتی را با دوستان چینی در تهران داشته باشیم و در این راستا از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی بندرعباس و هرمزگان بهره مند می‌شویم.

این مسوول ابرازداشت: ما برای ایجاد مقدمات پروژه‌هایی که با چین در دست اقدام داریم و تا زمان رفع ویروس کرونا، با ۱۴ شهر و استان چین چنین نشست‌های آنلاینی داشته باشیم که نینگبو چین نخستین آن بوده است.

وی گفت: از نینگبو چین تقاضا داریم آنچه ظرفیت در حوزه‌های لجستیک، حمل ونقل دریایی بندری، صنعت، معدن وتجارت و کشاورزی بین ۲ کشور بویژه با نگاه ویژه به استان هرمزگان در نظر دارند، را احصا کنند و برای ما بفرستند و اتاق بازرگانی بندرعباس نیز این ظرفیت‌ها را برای همکاری بین ۲ شهر طراحی کند.

وی در پایان ابرازامیدواری کرد: در چهارمین نمایشگاه واردات شانگ‌های چین هزار و ۵۰۰ مترمربع وسعت برای ایران درنظرگرفته شده که از تمام استان‌ها از جمله هرمزگان و بندرعباس با همکاری اتاق‌های بازرگانی شرکت فعال داشته باشیم.

این نشست که به صورت آنلاین در سالن همایش های اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شد با حضور محمدرضا صفا ریاست اتاق، مهرداد بازرگان رییس اتحادیه آبزیان استان هرمزگان، معصومی عضو هیات نمایندگان اتاق بندرعباس، دکتر رضایی دبیرکل اتاق بازرگانی بندرعباس همراه بود.
همچنین نشست مذکور با حمایت، همکاری و پیگیری های سعید شعبان رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در بندرعباس، رمضان پرواز سرکنسول و ستاروند کارشناس اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در شانگهای برگزار شد.
یادآور می شود رایزنی ها برای برگزاری نشست مذکور با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای چین از شهریور ماه آغاز و در نهایت نشست آنلاین با اتاق بازرگانی بین المللی نینگبو چین روز گذشته سوم آذر ماه برگزار شد.

لینک کوتاه مطلب:https://bndccim.com/?p=4394

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *