loading

دبیر خانه کشاورز هرمزگان: سرما ده ها میلیارد تومان به کشاورزان هرمزگانی خسارت وارد کرد


دبیر خانه کشاورز هرمزگان گفت: همه می دانیم سرمای اخیر سبب ضرر و زیان بسیار زیادی شده که بالغ بر ده‌ها میلیارد تومان خسارت به کشاورزان این منطقه وارد شد که امیدواریم تدابیر لازم برای جبران خسارت کشاورزان منطقه صورت گرفته باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بندرعباس، ابوطالب جوادی در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی استان هرمزگان، اظهار کرد: اتاق ایران در سال ۱۳۰۹، اتاق بندرعباس در سال ۱۳۱۱ و اتاق بازرگانی بندر لنگه که صید مروارید در آنجا از اهمیت خاصی برخوردار بوده است در سال ۱۳۱۰ تشکیل شده است.

وی افزود: کشف حجاب توسط رضاخان و تخلیه بندرلنگه از افراد معتبر و عزیمت آنها به شیخ نشین ها سبب تعطیلی اتاق بازرگانی بندرلنگه شد و مجموعه تجار و بازرگانان منطقه به عضویت انحصاری اتاق بازرگانی بندرعباس درآمدند.

جوادی ادامه داد: اتاق بازرگانی بندرعباس در سال۱۳۱۱ ( یعنی ۸۸ سال قبل) با شرکت بیش از ۱۵۰ نفر تاجر در بندرعباس تشکیل شده است.

دبیر خانه کشاورز هرمزگان عنوان کرد: در سفرنامه سدیدالسلطنه کبابی که از حکام و پژوهشگران هرمزگان است و تالیفاتی در زمینه شناسایی این منطقه دارد، آمده است: شیخ احمد گله داری اولین بازرگان بنام و از تجار ثروتمند ایران بوده است.

وی تصریح کرد: مجموعه تجار بندرعباس در سال ۱۲۸۵تقریبا ۱۱۵سال پیش، انجمن «جاوید » را تشکیل دادند که علاوه بر راهیابی بازرگانی و تجارت در بندرعباس، یک انجمن آموزشی،تعلیم و تربیت ویژه خانواده ای بندرعباسی به سبک آموزش روز بر اساس تعلیماتی که امیر کبیر به آن ‌سفارش کرده بود،انجام می شد.

جوادی اضافه کرد: تجارت در بندرعباس با وجود نخبه های آگاه و فرهیخته ای چون مختار مشیر دوانی ،شیخ احمد گله داری و….تشکیل و راهبری می شده است.

وی با اشاره به اینکه از آنجاییکه اتاق تجارت با همه عوامل اقتصادی منطقه و پارلمان اقتصادی آگاه بود، افزود: مجموعه مبلغین اقتصادی، انجمن ها و گردش کارهایی که دارند از عملکرد اتاق بازرگانی نشات می گیرد.

دبیر خانه کشاورز هرمزگان بیان کرد: خوشبختانه رییس فعلی اتاق بازرگانی استان هرمزگان در این زمینه تلاش هایی دارند اما همکاران و مشاوران اتاق بازرگانی باید به نیت ایشان تاثی پیدا کنند و طرح‌ها و نیات ایشان در زمینه عملکرد بازرگانی را اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: کشت صیفی و سبزی این منطقه در کشور ثبت اما تولیدات بنام تولیدات غیر فصلی شهرت یافته است، متاسفانه بر اساس عدم بینش وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تشکیل و تاسیس گلخانه هایی در مناطق سردسیر کشور در استان های شمالی کشور باعث شده است که تولیدات منطقه هرمزگان در بازار عرضه و قیمت گذاری شکست بخورد.

جوادی با اشاره با این مشکل و توصیه هایی که باید در جلسه اتاق بازرگانی ایران مطرح شود، ادامه داد: با توجه به تاسیس گلخانه در مناطق سردسیر کشور،کشاورزان منطقه هرمزگان گرایش به این دارند که بر اساس روش ها و سنت های خود به کشت و تولیدات غیر فصلی بپردازند.

دبیر خانه کشاورز هرمزگان گفت: همه می دانیم سرمای اخیر سبب ضرر و زیان بسیار زیادی شده که بالغ بر ده ها میلیارد تومان به کشاورزان این منطقه وارد شد که امیدواریم با مطالبات و تدبیر هایی در پی جبران خسارت کشاورزان منطقه صورت گرفته باشد.

وی با اشاره به تاسیس گلخانه و معایب و محاسن این روش کاشت در استان هرمزگان، اظهار کرد: هر هکتار معادل یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه در بر دارد و بانک ها در صورتی این مبلغ را بعنوان وام به کشاورز ارائه خواهند داد که سند ارائه دهند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان گفت: نگرش ما در اقتصاد به سمت منافع و معیشت عامه مردم جامعه است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی بندرعباس، مهرداد بازرگان در نشست هم اندیشی با فعالین اقتصادی استان هرمزگان در محل هتل هما بندرعباس اظهار کرد: وضعیت فعلی و مشکلات موجود یاداوری می کند که مهم ترین چیزی که می تواند نجات بخش باشد، تجمع فکری است.

وی افزود: گسترش تشکل ها می تواند بازوهای توانمند اتاق بازرگانی باشند و امیدوارم تشکل ها روز به روز قوی تر شوند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان با بیان اینکه در اتحادیه آبزیان تلاش های زیادی کرده ایم و روز به روز این اتحادیه نیز بزرگتر می شود، تصریح کرد:اصول کار این است که مدیریت همیشه باید تغییرات را سرمشق خود قرار دهد و کنار رفتن از مشکلات فایده ندارد، بلکه باید با روش های زیبا، تغییرات را ایجاد کنیم و نگرش را عوض کنیم و بتوانیم برای ادامه فعالیت راه جدیدی را پیدا کنیم.

بازرگان ادامه داد:اشتغال یکی از مشکلات عامه مردم شده است و وظیفه همه ما مدیران اقتصادی این است که نگرش ما به سمت منافع عمومی و توجه به معیشت عامه و آسایش خاطر مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر درب شرکت ها را ببندیم و کارمان را کوچک کنیم و نیروهایمان را کاهش دهیم مدیر قوی نیستیم، اظهار کرد: مدیریت در بحران می تواند قدرت مدیریتی را نشان دهد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان گفت: خواهش من این است که بخش دولتی با حمایت از بخش خصوصی به دور از تمام اختلافات وظایف خود را انجام دهیم و بهانه جویی ها را به حداقل برسانیم و بتوانیم مشکلات را حل کنیم که اوج هنر در حل مشکلات خواهد بود.

بازرگان به مشکلات صنعت پرورش میگو اشاره کرد و افزود: در صنعت پرورش میگو نیز مشکلاتی وجود دارد که همراهی لازم صورت نگرفته است و به واسته افکاری که تغییر را یاد نگرفته اند این صنعت شاید به قوت خود نتواند ادامه پیدا کند.

وی توجه خاص به مقوله صادرات با نوسانات نرخ ارز و مشکلات کرونایی را لازم دانست و گفت: حمایت قوی و بسیار محکم در بخش صادرات باید انجام شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان عنوان کرد: با کاهش نرخ ارز و زمان بر بودن بازگشت ارز، ممکن است زیان سنگینی به بخش صادرات وارد شود که خواهشمندیم در اتاق ایران فشارهایی که در این بخش وجود دارد کاهش پیدا کند و بتوانیم در این جنگ اقتصادی سربلند باشیم.

 

مافیا، اشتغال را به مرحله حذف کشانده است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: وجود مافیا در اقتصاد کشور، اشتغال را به مرحله حذف کشانده است.

عباس براهیمی در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی اظهار کرد: استان هرمزگان به صورت ویژه در عرصه اقتصادی فعال بوده است و با حضور ویروس کرونا بخش های خصوصی در حمایت از مردم و حمایت های عام المنفعه ورود کرده و با سخاوت دین خود را نسبت به مردم ادا کرده اند.

فعال اقتصادی استان هرمزگان در ادامه تصریح کرد:آلایندگی های زیست محیطی و بار ترافیکی در استان هرمزگان زیاد است اما مزایای آن در استان های دیگر کشور پرداخت می شود و این جفای بزرگ به مردم استان هرمزگان است.

براهیمی گفت: بخش گردشگری استان هرمزگان به شدت متزلزل شده است و حمایت ها به این بخش در استان هرمزگان قطره چکانی بوده است.

وی اظهار کرد: تاسیس صندوق حمایت از صنایع دستی و گردشگری با حمایت دولت و بخش خصوصی می تواند گره گشا باشد.

فعال اقتصادی استان هرمزگان با بیان اینکه اگر در برنامه هفتم توسعه صندوق حمایتی نداشته باشیم این بحران بیشتر می شود ، خاطرنشان کرد: اگر این رویه ادامه داشته باشد با مشکل بزرگتر مواجه می شویم.

براهیمی ضمن انتقاد از بانک مرکزی در خصوص بهره مرکب، گفت: بهره مرکب توسط رئیس بانک مرکزی تکذیب می شود و در این زمینه مافیایی را می بینم که اشتغال را به مرحله حذف کشانده است واشتغال اقتصادی را بلعیده است.

وی افزود: در سال های گدذشته ۷۸ درصد صادرات کل کشور بر عهده استان هرمزگان بوده است و هم اکنون ۶۰ درصد این امر بر عهده بنادر این استان است.

فعال اقتصادی هرمزگانی وجود ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در این استان بر اهمیت توسعه اتاق های بازرگانی مستقل را دوچندان عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: انتظارات از پارلمان بخش خصوصی نیز بیشتر شده است تا بتوانیم رسالت پایتخت اقتصادی کشور را به خوبی ایفا کنیم

 

شاهد رشد و ترقی در شاخص های اقتصادی استان هرمزگان هستیم

رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت استان هرمزگان گفت: شاخص های اقتصادی استان هرمزگان با رشد و ترقی خوبی همراه بوده است.

خلیل قاسمی در نشست هم اندیشی با فعالیت اقتصادی استان هرمزگان در محل هتل همای بندرعباس اظهار کرد:
استان هرمزگان از زوایای مختلف معرفی شده است اما اقتصاد استان هرمزگان دو روی دارد که یک روی آن اقتصاد کلی در صنایع بزرگ و یک روی دیگر، اقتصاد خرد و پویا در حوزه های گردشگری ، کشاورزی ومعدن است.

وی افزود: اتاق بازرگانی در استان هرمزگان در تمام فعالیت ها نقش آفرینی داشته است هرمزگان سومین استان در حوزه صنعت و معدن وتجارت کشوراست.

رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت استان هرمزگان با بیان اینکه ارتباط بین تولید کنندگان استان با فعالین اقتصادی استان های دیگر نیازمند نگاه ملی است، تصریح کرد: تولید کنندگان خوب با محصولات با کیفت در استان هرمزگان وجود دارد اما در زمینه بازاریابی مشکلاتی را داریم که با حمایت اتاق ایران می توان پتانسیل های ویژه ای را زمینه سازشد.

قاسمی گفت: اتاق بازرگانی بندرعباس توجه ویژه ای به تولید کنندگان واقعی داشته است که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی اظهار کرد: فعالیت های استان با محوریت اتاق بازرگانی وتشکل ها خوشبختانه در این شرایط سخت خروجی خوبی داشته است و در شاخص های اقتصادی استان شاهد رشد و ترقی هستیم.

رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت استان هرمزگان عنوان کرد: تلاش ها و مدیریت های جهادی در شرایط بد اقتصادی باعث شده است بتوانیم سربلند باشیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: بیش از ۸ درصد شاهد رش در سر جمع شاخص های تولیدی استان هرمزگان هستیم و امیدواریم تا پایان سال این رشد بیشتر حاصل شود.

 

لینک کوتاه مطلب:https://bndccim.com/?p=4620

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *